Det där med PWO…

Ja, det kan man fundera på… själv har jag varit väldigt skeptisk innan mot allt vad PWO heter, har alltid tyckt att träningen har funkat hyfsat bra ändå och att det bara har varit onödigt… men den senaste veckan har jag blivit lite nyfiken och börjat testa, bara för att se om det verkligen blir någon skillnad… och hur det gick det då?

Resultatet har väl hittills varit ganska varierande kan man säga; första dagen (ett intensivt styrkepass med armar/bröst) kändes som en riktig fullträff, jag kunde faktiskt ligga strax över min normalbelastning på nästan alla övningarna och hade sjukt mycket energi hela passet och även en bra stund efter, det var verkligen grymt och kändes som en riktig aha-upplevelse… att jag inte har testat detta innan, tänkte jag…

Dagen efter blev det bara löpning, tanken var från början 10 km men jag landade på 8 km pga mitt krånglande vänsterknä som började protestera… passet kändes precis som vanligt, ingen större skillnad mot i vanliga fall (dvs utan PWO) förutom att jag var väldigt pigg i benen EFTER passet utan nån normal förklaring… kände för att skutta omkring istället för att gå osv, såg väl inte riktigt klokt ut men whatever… svårt att bedöma effekten på ett rättvist sätt eftersom jag i vanliga fall springer längre än 8 km.

Tredje dagen blev det armar/bröst igen (jaja, inga kommentarer) och det sjukaste var att jag kände verkligen inget flow överhuvudtaget… varenda set kändes segt, kroppen kändes inte alls inställd på att träna och de sista övningarna fick jag verkligen tvinga mig igenom. Hade fortfarande en viss träningsvärk från dag 1, vilket naturligtvis kan ha haft en viss inverkan, men att PWOn inte alls gav nån effekt varken fysiskt eller mentalt gjorde mig lite fundersam…

En av faktorerna som jag tror kan ha stor betydelse är just tajmingen, vissa dagar fastnar man ju i ganska långa samtal på väg till gymmet eller i omklädningsrummet eller i någon av de första maskinerna osv… frågan är om effekten av PWOn delvis hinner att gå över innan jag kommer igång med träningen? Hur länge brukar effekten hålla i sig för er andra, kör ni ett snabbt och intensivt pass eller funkar det att köra exempelvis 2 timmar utan att ladda om under tiden? Upplys mig gärna, jag är helt noob på detta som ni säkert märker!

Well, nu är det väl snart läggdags efter en lång men oerhört trevlig arbetsdag med sjukt härliga elever både på Västerskolan och Ljungskile! You make my day! Helt underbart hur man kan känna sig piggare och gladare efter jobbet än innan jobbet varje dag, och varje kväll känna att man längtar tills nästa arbetsdag. Så borde det få vara på alla arbetsplatser! ;-)

Kämpa på med vad ni nu pysslar med, och skriv gärna en rad eller två!

Glid i frid /Dajo

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s